Weskó

Megölt egy embert az önvezető autó, hogyan tovább?

2018. március 26. 23:11 - Molnár Balázs L.

21uber-2-master768.jpg

Múlthéten megtörtént az első haláleset, amit önvezető autó okozott/részt vett benne.  Méghozzá a kis hazánkból kitiltott Uber önvezető autója gázolt halálra egy gyalogost, ekkor pedig teljesen önvezető üzemmódban közlekedett az autó. Bár a gyalogos az ütközést túlélte, a sérüléseibe belehalt a kórházban. Erre pedig rögtön le is csaptak az önvezető autókban kétkedők, akik persze már jó előre megmondták, hogy bizony az önvezető autók veszélyesek.

 Nos, kikerült egy videó a balesetről, amiben mind külső szemszögből, mind belső kamerás felvételből láthatjuk a szituációt. Külső szempontból láthatjuk, hogy a gyalogos sötétben, kivilágítatlanul kel át az úttesten, konkrétan lehetőséget nem kínálva arra, hogy egy normális autós lereagálhatná azt úgy, hogy ne történjen baleset. Magyarul elkerülhetetlen volt a baleset. Jó, jó, de az önvezető autóban is ülnie kell egy felügyelőnek, aki ha hasonló helyzet van, rögtön betudjon avatkozni és elkerülje a balesetet.

 A belső kamerás felvételen pedig láthatjuk is a sofőrt, azonban ő végig valamit matat az autóban és egyáltalán nem az úttestet figyeli, így teljes mértékben az autó rendszerére hagyatkozhattunk volna. Ilyen sötétben és ilyen hirtelen az emberi szem és a test is képtelen lett volna lereagálni a helyzetet, ebből fakadóan ismét csak megtörtént volna a baleset. Az autóban viszont rengeteg radar és szenzor van, ami ugyanúgy képes az akadályokat detektálni, így képesnek kellett volna lennie, hogy lereagálja a helyzetet és elkerülje a balesetet. Ez azonban nem történt meg.

Erre pedig még az jön rá, hogy az Uber önvezető autói 20 teljes kilométert sem tettek meg emberi beavatkozás nélkül, derült ki a New York TImes által megszerzett dokumentumokból. Ellenben a konkurencia önvezető autói, mint a Google féle Waymo-k már több, mint 9000 kilométert tettek meg, emberi beavatkozás nélkül. Azonban Arizonában, ahol a tesztek folynak, nincs az Uber kötelezve arra, hogy nyilvánosságra hozza az adatokat. Ezt pedig ki is használják, mivel 2018 végén már beakarják indítani az önvezető szolgáltatásukat.

 A dokumentumok alapján az is kiderült, hogy korábban minden autóban két ember felügyelte a történéseket, míg az egyik sofőrként figyelt és reagált a helyzetekre, ha az úgy adódott, addig a másik jegyzetelt és a begyűjtött adatokat összegezte. Erre rájött később az, hogy most már csak egy ember felügyeli az eseményeket és jegyzetel, ezáltal megoszlik a figyelme annak az egy embernek is, így máris megtörténhet a baj. Nem véletlen tartózkodnak mindig ketten az autókban. Úgy tűnik, a hajtásnak és a sürgetésnek most egy emberélet látta kárát.

Viszont mint már fentebb írtam, ezt egy átlagos autós, bármiféle szenzor és elektronikus segítség nélkül, ugyanígy telibe kapta volna a sötétben úton átkelő gyalogost. Kérdés már csak az, ilyenkor kit lehet hibáztatni. Az autót felügyelő sofőrt, a szoftvert és vagy annak a gyártóját, az autót és annak gyártóját vagy a gyalogost, aki éjszaka, sötétben, kivilágítatlanul kel át az út egy olyan helyén, ahol bizony nincs átkelőhely.  Valószínűleg az ilyen balesetek megelőzése csak úgy lehetséges, ha nem csak az önvezető autó figyel, hanem mindenki, aki részt vesz a közlekedésben. Véleményem szerint nem az autó hibázott, még akkor is, ha ezt bizony észre kellett volna vennie és fékeznie kellett volna. Te mit gondolsz a dologról?

Forrás: New York Times

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://wesko.blog.hu/api/trackback/id/tr2213777010

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.