Weskó

Jön az elektromos autópálya, forradalmat hozhat az elektromos autózásba

2018. április 15. 22:06 - Molnár Balázs L.

software_update.jpg

 Habár egyre jobban elterjed az elektromos autózás, leginkább még mindig városi felhasználásra alkalmasak ezek az autók. Hiába növekszik a hatótáv, még mindig a robbanó motoros autókkal érdemes és lehet ténylegesen hosszabb távokra elindulni. Svédországban azonban szeretnék felgyorsítani ezt a folyamatot és 2030-ra akár 70%-al csökkenteni a károsanyag-kibocsátást.

 Ehhez pedig az eRoadArlanda projektje biztosíthatja az alapot, ami nem mást takar, mint hogy olyan autópályák épüljenek, amik menet közben töltik az autókat. Már meg is építették a svédek az első ilyen utat, Stockholm és Arlanda repülőtér között. Az útba egy sínt ágyaztak, amihez az autók majd egy áramszedővel tudnak csatlakozni és így veszik majd fel a töltést. Ezáltal a sín sincs áram alá helyezve a nap 24 órájában, csupán amikor egy autó felette halad el, ilyenkor kapcsol be és kezdi el tölteni az autót. Illetve az út sincs végig besínezve, 50 méteres osztásokban lettek elhelyezve benne, így logikusan csak akkor tölt az autó, ha olyan rész felé érünk, ahol a sín található.

image_11.jpg

Fotó: Joakim Kröger/eRoadArlanda

 A cég egy kisebb számolgatást is elvégzett, hogy nagy üzemben mennyire is jönne ki a projekt. Svédországban közel 500 ezer kilométer útszakasz található, ebből mindössze 20 ezer km autópálya. Ebből következvén arra jutottak, hogy csupán elegendő ha az autópályákon alkalmazzák a megoldásukat, hisz az egyes autópályák között mindössze 45-50 kilométer a távolság, amit nevetve megtesznek az elektromos autók egyetlen töltéssel, még talán a jobb hibrid autók is képesek tisztán elektromos hajtással. Sőt, Hans Säll, eRoadArlanda vezetője addig ment, hogy csupán az autópályák negyedét elegendő lenne elektromos hálózattal ellátni, ha pedig ez megvalósulna, teljesen átalakulna az elektromos autókkal való közlekedés. Konkrétan soha nem kellene töltögetni az autót, mert folyamatosan után lennének töltve.

 Pénzben mit takar a projekt? Kilométerenként 1 millió Euro-t emészt fel a sínezés, jó magyar forintban ez pedig 310 millió forint környéke. Nem kevés. De legalább sok. Ha nem is feltétlen a lehető legjobb megoldás ez, sőt, ez az áramszedőt leengedem dolog se néz ki jól a gyakorlatban, viszont működik elvileg, ezzel pedig ténylegesen akkora löketet adhat az elektromos autózásnak a projekt Svédországban, hogy elindul a világ egy tisztább és élhető élet felé. Ha nálunk nem is, legalább ott tiszta a levegő. Nem mintha Svédország a szmogról lenne híres.

 

Forrás: The Guardian

 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://wesko.blog.hu/api/trackback/id/tr5413837246

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.